Теорема Вієта

   Тема уроку. Теорема Вієта.
   Мета уроку:     
    Різні рівняння як квадратні, так і рівняння вищих ступенів розвязувалися нашими далекими предками. Ці рівняння розвязували в самих різних і віддалених один від одного країнах. Потреба в рівняннях була велика. Рівняння застосовувалися в будівництві, у військових справах, в побутових ситуаціях. Дуже цікаву властивість коренів квадратного рівняння виявив французький математик Франсуа Вієт. Цю властивість назвали теоремою Вієта.     
   Розв'язування рівнянь другої степені, в тому числі й квадратних, у стародавні часи була викликана потребою вирішувати проблеми пов'язані з поділом землі, знаходженням її площі, земельними роботами військового характеру, а також із розвитком таких наук, як математика й астрономія.
    Квадратні рівняння вміли розв'язувати вавилоняни близько 2000 років до н.е. Серед клинописних текстів були знайдені приклади розв'язування неповних, а також часткових випадків повних квадратних рівнянь. Відомо, що їхні методи розв'язання майже збігаються із сучасними, проте невідомо, яким чином вавилоняни дійшли до цих методів: майже на всіх знайдених до того часу клинописних текстах збереглися лиш вказівки до знаходження коренів рівнянь, але не вказано, як вони були виведені. Однак, не зважаючи на розвинутість математики у ті часи, в цих текстах немає ані найменшої згадки про від'ємні числа і про загальні методи розв'язання рівнянь.
   Загальне    правило   розв'язання    квадратних    рівнянь   було   сформоване німецьким   математиком   М. Штифелем  (1487 - 1567).   Виводом    формули загального  розв'язку   квадратних   рівнянь  займався Франсуа Вієт. Він же й вивів формули залежності коренів рівняння від коефіцієнтів у 1591 році.
   Після  праць  нідерландського  математика  А. Жирара (1595 -1632), а також Декарта  і  Ньютона  спосіб  розв'язання квадратних рівнянь набув сучасного вигляду.
   Якщо зведене квадратне рівняння має два корені, то їх сума дорівнює другому коефіцієнтові рівняння, взятому з протилежним знаком, а добуток — вільному члену.                         
   Для прикладу візьмемо зведене рівняння   x^2 + \frac{b}{a}x + \frac{c}{a} = 0 \!   і позначимо 
 через  p, \!  а   \frac{c}{a}  через  q. \!  Тоді воно матиме такий вигляд:  x^2 + px + q = 0, \!

   Отже, за теоремою Вієта:  x_1 + x_2 = -p, \!  x_1\cdot x_2 = q. 
               
                                          Доведення:
   Якщо    рівняння    x^2 + px + q = 0 \!   має    корені   x_1 \!  і  x_2, \!   то   їх   можна знаходити   за   формулами:

x_1 = \frac{-p - \sqrt{p^2 - 4q}}{2}  і  x_2 = \frac{-p + \sqrt{p^2 - 4q}}{2}.
   При додаванні та множенні коренів отримуємо відповідно:
x_1 + x_2 = \frac{-p - \sqrt{p^2 - 4q}}{2} + \frac{-p + \sqrt{p^2 - 4q}}{2} = -p,
x_1\cdot x_2 = \frac{(-p)^2 - (\sqrt{p^2 - 4q})^2}{4} = \frac{p^2 - (p^2 - 4q)}{4} = q.
   Будь - яке   квадратне   рівняння   можна   перетворити  у  зведене,   іншими словами,  звести  його.  Для  цього  треба  обидві  частини  рівняння поділити на a\!:
x^2 + \frac{b}{a}x + \frac{c}{a} = 0. \!
   Квадра́тні рівня́ння  алгебраїчне рівняння виду:

ax^2 + bx + c = 0, \!  де  a\ne 0 \!.
   Загальним розв'язком цього рівняння є формула:

x_{1,2} = \frac{-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}.
   Числа  \ a, b, c — його коефіцієнти,  причому  \ a  також   називається  першим коефіцієнтом, \ b — другим, \ c — вільним членом. Будь-яке квадратне рівняння має:
·        або два різних дійсних корені,
·        або два однакові дійсних корені (тобто, по суті, один),
·        або взагалі не має дійсних коренів.
   Теоре́ма Віє́та — формули,  названі  на честь Франсуа Вієта, що виражають коефіцієнти многочлена через його корені.
    Ці    формули    зручно   використовувати    для    перевірки    правильності знаходження   коренів   та   для   задання   многочлена   з   визначеними властивостями.
   Якщо   \ x_1, x_2   корені   квадратного   рівняння   \ ax^2+bx+c=0 то
x_1 + x_2= \frac{-b}{a}, \qquad x_1 x_2 = \frac{c}{a}.
   В частковому випадку при a=1 (квадратне рівняння \ x^2+px+q=0) :

\ x_1 + x_2 = -p, \qquad x_1 x_2 = q.


   Ця теорема є оберненою до теореми Вієта.

   Теорема Вієта чудова тим, що, не знаючи коренів квадратного тричлена, ми легко  можемо  обчислити  їх  суму  і  добуток, тобто найпростіші симетричні вирази  x1 + x2  і  x1 x2. 

   Так, ще не знаючи, як  обчислити корені рівняння   x2  x – 1 = 0,  ми, тим не менше, можемо сказати, що їх сума повинна дорівнювати 1, а добуток – 1.


   Коли  рівняння  має  один  корінь,  його  можна  вважати  за  дварівних: теорема вієта               Тоді  для  незведеного  квадратного  рівняння теорема вієта; теорема вієта; для зведеного теорема вієта, теорема вієта

   Зверніть увагу: для того щоб скористатися формулами теореми Вієта, треба спочатку переконатися у наявності коренів рівняння, перевіривши знак його дискримінанта.


                                                                                                             
Під час розв’язування треба також враховувати такі висновки з теореми Вієта:

1.
Якщо теорема вієта, теорема вієта і теорема вієта мають різні знаки.

2.
Якщо теорема вієта, теорема вієта і теорема вієта обидва від’ємні чи обидва додатні. Знак теорема вієта і теорема вієта є протилежним до знака p.

Приклад:

теорема вієта.

За теоремою Вієта:

теорема вієта; теорема вієта; теорема вієта.

Очевидно, що теорема вієта.

Відповідь: теорема вієта; теорема вієта.ок має дорівнювати –1.                                     
Квадратне рівняння називають зведеним, якщо його перший коефіцієнт дорівнює 1
:
x2+px+q=0.
2. Розв’язування зведених квадратних рівнянь.
1) х2-6х+8=0;
2) х2+8х+15=0;

 

3) х2-х-6=0;

4) х2+7х+12=0.
Розв’язавши рівняння самостійно в зошитах, учні записують на дошці корені рівнянь. Учитель ставить учням запитання: „Як я, не розв’язуючи рівняння
, встановлюю правильність його розв’язання?”

Виникає проблема, яку учні успішно розв’язують: встановлюється зв’язок між коренями рівняння і його коефіцієнтами.
Учні роблять висновки:
1) якщо зведене квадратне рівняння має цілі корені, то вони є дільниками вільного члена,
2) ці корені однакових знаків, якщо q>0, та протилежних, якщо q<0.
5. Розв’язування рівнянь (самостійно за теоремою Вієта).

1) х­2+х-2=0;
  2) х2-2х-3=0;

3) х2+2х-3=0
; 4) х2-х-2=0;

5) х2-3х+2=0; 6) х2-3х-4=0.

Усі рівняння першого стовпчика мають однаковий корінь х1=1, а рівняння другого стовпчика мають однаковий коріньх1=
-1, другі корені у них різні.

Виникає проблема: коли зведене квадратне рівняння має корінь 1 або -1? Коли повне квадратне рівняння , має один корінь 1 або -1?

Вірш про теорему Вієта.

По праву достойна в стихах быть воспета

О свойствах корней теорема Виета.

Что лучше, скажи, постоянства такого:

Умножишь ты корни – дробь уж готова – в числителе с, в знаменателе а,

А сумма корней тоже дроби равна.

Хоть с минусом дробь, что за беда!

В числителе b, в знаменателе а.


Как вы заметили, на практике суть теоремы Виета заключается в том, чтобы

 

в приведенном квадратном уравнении свободный член разложить на такие множители, сумма которых равна второму коэффициенту с противопложным знаком.

 Решим квадратное уравнение:2 + 2х – 5 = 0.

Здесь мы имеем дело не с приведенным квадратным уравнением. Но и такие уравнения тоже можно решать с помощью теоремы Виета, если их коэффициенты уравновешены – например, если сумма первого и третьего коэффициентов равна второму с обратным знаком.
Коэффициенты уравнения уравновешены: сумма первого и третьего членов равны второму с противоположным знаком:
3 + (–5) = –2.
В соответствии с теоремой Виета:
х1 + х2 = –2/3
х1 · х2 = –5/3.
Нам надо найти такие два числа, сумма которых равна –2/3, а произведение –5/3. Эти числа и будут корнями уравнения.
Первое число угадывается сразу: это 1. Ведь при х = 1 уравнение превращается в простейшее сложение-вычитание: 
3 + 2 – 5 = 0. Как найти второй корень? 
Представим 1 в виде 3/3, чтобы все числа имели одинаковый знаменатель: так проще. И сразу напрашиваются дальнейшие действия. Если х1 = 3/3, то:
3/3 + х2 = –2/3.
Решаем простое уравнение:
х2 = –2/3 – 3/3.
х2 = –5/3. 
Ответ: х1 = 1; х2 = –5/3
Дискриминант приведенного квадратного уравнения можно вычислять как общей формуле, так и по упрощенной:
D = p2 – 4q,
где p – второй коэффициент квадратного уравнения, q – свободный член.
При D = 0 корни приведенного уравнения можно вычислять по формуле:
        -p ± √D
x = ————
.
             2
 
Заметим, что теорему Виета в принципе можно сформулировать и для полного квадратного уравнения: если квадратное уравнение  имеет корни  и , то для них выполняются равенства  
.


И еще один случай, когда применение теоремы Виета позволяет устно найти корни полного квадратного уравнения. Нетрудно доказать, что число 1 является корнем уравнения , тогда и только тогда, когда . Второй корень уравнения находится по теореме Виета и равен . Еще одно утверждение: чтобы число –1 являлось корнем уравнения необходимо и достаточно, чтобы . Тогда второй корень уравнения по теореме Виета равен . Аналогичные утверждения можно сформулировать и для приведенного квадратного уравнения.
Пример . Решите уравнение .
Заметим, что сумма коэффициентов уравнения равна нулю. Значит, корни уравнения .
Ответ: .
Пример . Решите уравнение .
Для коэффициентов этого уравнения выполняется свойство (действительно, 1-(-999)+(-1000)=0). Значит, корни уравнения .
Ответ: ..
Задание 1. Решите приведенное квадратное уравнение с помощью теоремы Виета.
1. 
6. 
11. 
16. 
2. 
7. 
12. 
17. 
3. 
8. 
13. 
18. 
4. 
9. 
14. 
19. 
5. 
10. 
15. 
20. 
Задание 2. Решите квадратное уравнение с помощью свойства .
1. 
6. 
11. 
16. 
2. 
7. 
12. 
17. 
3. 
8. 
13. 
18. 
4. 
9. 
14. 
19. 
5. 
10. 
15. 
20. 

С помощью теоремы Виета можно решать задачи следующего содержания:
подбирать устно целые корни приведенного квадратного уравнения;
проверять с помощью обобщенной теоремы Виета полученные корни квадратных уравнений, не подставляя их в исходное уравнение;
используя зависимости между коэффициентами, подбирать устно корни уравнений с большими коэффициентами, дающими громоздкие вычисления с помощью дискриминанта;
различные задачи на зависимость между коэффициентами и корнями уравнений
и т. д.
 Розв’язування квадратних рівнянь ( проблемна ситуація).
Учні об’єднуються у групи. Вони розв’язують рівняння в зошитах, відповіді
               перевіряємо і записуємо на дошці до таблиці.

Рівняння 

Корені 

Сума коренів

Добуток коренів

х2-9х+20=0

     5;4

            9

             20

х2+3х-10=0

    2;-5

          -3

           -10









х2-7х+6=0

     6;1

           7

              6

х2-10х+9=0

     9;1

          10

              9





х2+7х+10=0

   -2;-5

          -7

             10

х2-6х+8=0

     4;2

           6

               8


Рівняння шкільному курсі алгебри займають провідне місце. На їх вивчення відводиться часу більше, ніж на будь-яку іншу тему. Дійсно, рівняння не тільки мають важливе теоретичне значення, але і служать суто практичним цілям. Переважна кількість задач про просторові форми і кількісні співвідношення реального світу зводиться до
розвязування різних видів рівнянь. Опановуючи способи їх розвязування, ми знаходимо відповіді на різні питання з науки і техніки (транспорт, сільське господарство, промисловість, зв'язок і т. д.). 


Деякі способи розв’язування рівнянь як квадратних, так і рівнянь вищих ступенів були виведені арабами. Так відомий арабський математик Ал-Хорезмі у своїй книзі «Ал - Джабар» описав багато способів розв’язування різних рівнянь.
Їх особливість була в тому, що Ал-Хорезмі застосовував складні радикали для знаходження коренів (розв’язків) рівнянь. Необхідність у розв’язуванні таких рівнянь була потрібна в питаннях про розподіл спадщини.


x ² + bx + c = 0 
1. Якщо b> 0, c> 0
, то обидва кореня відємні. 
2. Якщо b <0, c> 0
, то обидва кореня додатні. 
3. Якщо b> 0, c <0
, то корені рівняння мають різні знаки, причому відємний корінь за  абсолютною величиною більше додатнього. 
4. Якщо b <0, c <0
, то корені рівняння мають різні знаки, причому відємний корінь за абсолютною величиною менше додатнього. 

Общий алгоритм решения по теореме Виета:

1) Приводим  квадратное уравнение к приведённому виду, если уравнение дано нам в неприведённом виде. Когда коэффициенты в квадратном уравнении, которое раньше мы представили как приведённое,  получились дробными (не десятичными), то в этом случае следует решать наше уравнение через дискриминант.
2) Также бывают случаи когда возврат к начальному уравнению позволяет нам работать с «удобными» числами.
3) В случае когда коэффициенты уравнения являются целыми, следует решать уравнение по теореме Виета.
Примечание : если в течении нескольких секунд, нам не удаётся найти корни по теореме Виета, то следует решать через дискриминант, это зачастую бывает быстрее.

Комментариев нет:

Отправить комментарий