Тема уроку.
Теорема Вієта.
Мета уроку:
Різні
рівняння як квадратні, так і рівняння вищих ступенів розв’язувалися нашими
далекими предками. Ці рівняння розв’язували в самих різних і віддалених один від одного країнах.
Потреба в рівняннях була велика. Рівняння застосовувалися в будівництві, у
військових справах, в побутових ситуаціях. Дуже цікаву властивість коренів квадратного рівняння виявив французький математик Франсуа Вієт. Цю властивість назвали теоремою Вієта.
Розв'язування
рівнянь другої степені, в тому числі й квадратних, у стародавні часи була
викликана потребою вирішувати проблеми пов'язані з поділом землі, знаходженням
її площі, земельними роботами військового характеру, а також із розвитком таких
наук, як математика й астрономія.
Квадратні рівняння вміли розв'язувати вавилоняни
близько 2000 років до н.е. Серед клинописних текстів були
знайдені приклади розв'язування неповних, а також часткових випадків повних
квадратних рівнянь. Відомо,
що їхні методи розв'язання майже збігаються із сучасними, проте невідомо, яким
чином вавилоняни дійшли до цих методів: майже на всіх знайдених до того часу
клинописних текстах збереглися лиш вказівки до знаходження коренів рівнянь, але
не вказано, як вони були виведені. Однак, не зважаючи на розвинутість математики
у ті часи, в цих текстах немає ані найменшої згадки про від'ємні числа і про загальні методи розв'язання
рівнянь.
Загальне правило розв'язання квадратних
рівнянь було сформоване
німецьким математиком М.
Штифелем (1487 - 1567). Виводом формули загального розв'язку квадратних рівнянь займався Франсуа Вієт.
Він же й вивів формули залежності коренів рівняння від коефіцієнтів у 1591 році.
Після праць нідерландського математика А. Жирара (1595 -1632), а також Декарта і Ньютона спосіб розв'язання
квадратних рівнянь набув сучасного вигляду.
Якщо зведене квадратне рівняння має два
корені, то їх сума дорівнює другому коефіцієнтові рівняння, взятому з
протилежним знаком, а добуток — вільному члену.
через
а
через
Тоді
воно матиме такий вигляд: 




Доведення:


При додаванні та множенні коренів отримуємо відповідно:





Загальним розв'язком цього рівняння є
формула:

Числа
— його коефіцієнти, причому
також
називається першим коефіцієнтом,
— другим,
— вільним членом. Будь-яке квадратне рівняння
має:




·
або
два різних дійсних корені,
·
або
два однакові дійсних корені (тобто, по суті, один),
·
або
взагалі не має дійсних коренів.
Теоре́ма Віє́та — формули, названі на честь Франсуа Вієта, що виражають коефіцієнти многочлена через його корені.
Ці формули зручно використовувати для перевірки
правильності
знаходження коренів та для задання многочлена
з визначеними властивостями.
Якщо
корені квадратного рівняння
, то



В частковому випадку при
(квадратне
рівняння
) :



Ця теорема є
оберненою до теореми Вієта.
Теорема
Вієта чудова тим, що, не знаючи коренів квадратного тричлена, ми легко можемо обчислити їх суму і добуток, тобто найпростіші симетричні вирази x1 + x2 і x1∙ x2.
Так,
ще не знаючи, як обчислити
корені рівняння x2 – x – 1 = 0, ми,
тим не менше, можемо сказати, що їх сума повинна дорівнювати 1, а добуток – 1.
Коли рівняння має один корінь, його можна вважати за дварівних: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Зверніть увагу: для того щоб скористатися формулами теореми Вієта, треба спочатку переконатися у наявності коренів рівняння, перевіривши знак його дискримінанта. |
|
Під час розв’язування треба також враховувати
такі висновки
з теореми Вієта:
1. Якщо
,
і
мають різні знаки.
2. Якщо
,
і
обидва від’ємні чи обидва додатні. Знак
і
є протилежним до знака p.
Приклад:
.
За теоремою Вієта:
;
;
.
Очевидно, що
.
Відповідь:
;
.ок має дорівнювати –1.
Квадратне рівняння називають зведеним,
якщо його перший коефіцієнт дорівнює 1:
x2+px+q=0.
2. Розв’язування зведених
квадратних рівнянь.
1) х2-6х+8=0;
2) х2+8х+15=0;
3) х2-х-6=0;
4) х2+7х+12=0.
Розв’язавши рівняння самостійно в зошитах, учні записують на дошці корені
рівнянь. Учитель ставить учням запитання: „Як я, не розв’язуючи рівняння, встановлюю правильність його розв’язання?”
Виникає проблема, яку учні успішно розв’язують: встановлюється зв’язок між
коренями рівняння і його коефіцієнтами.
Учні роблять висновки:
1) якщо зведене квадратне рівняння має цілі
корені, то вони є дільниками вільного члена,
2) ці корені однакових знаків, якщо q>0, та
протилежних, якщо q<0.
5. Розв’язування рівнянь (самостійно за
теоремою Вієта).
1) х2+х-2=0; 2) х2-2х-3=0;
3) х2+2х-3=0; 4) х2-х-2=0;
5) х2-3х+2=0; 6) х2-3х-4=0.
Усі рівняння першого стовпчика мають однаковий
корінь х1=1,
а рівняння другого стовпчика мають однаковий коріньх1= -1, другі корені у них різні.
Виникає проблема: коли зведене квадратне
рівняння має корінь 1 або -1?
Коли повне квадратне рівняння
, має один корінь 1 або -1?
Вірш про теорему
Вієта.
По праву достойна в стихах быть воспета
О свойствах корней теорема Виета.
Что лучше, скажи, постоянства такого:
Умножишь ты корни – дробь уж готова – в
числителе с,
в знаменателе а,
А сумма корней тоже дроби равна.
Хоть с минусом дробь, что за беда!
В числителе b, в знаменателе а.
Как вы заметили, на практике суть теоремы
Виета заключается в том, чтобы
в приведенном
квадратном уравнении свободный член разложить на такие множители, сумма которых
равна второму коэффициенту с противопложным знаком.
Решим квадратное уравнение: 3х2 + 2х
– 5 = 0.
Здесь мы имеем дело не с приведенным
квадратным уравнением. Но и такие уравнения тоже можно решать с помощью теоремы
Виета, если их коэффициенты уравновешены – например, если сумма первого и
третьего коэффициентов равна второму с обратным знаком.
Коэффициенты уравнения уравновешены: сумма первого и третьего
членов равны второму с противоположным знаком:
3 + (–5) = –2.
В соответствии с теоремой Виета:
х1 + х2 = –2/3
х1 · х2 = –5/3.
х1 · х2 = –5/3.
Нам надо найти такие два числа, сумма которых равна –2/3, а
произведение –5/3. Эти числа и будут корнями уравнения.
Первое число угадывается сразу: это 1.
Ведь при х = 1 уравнение превращается в простейшее сложение-вычитание:
3 + 2 – 5 = 0. Как найти второй корень?
Представим 1 в виде 3/3, чтобы все числа имели одинаковый знаменатель: так проще. И сразу напрашиваются дальнейшие действия. Если х1 = 3/3, то:
3 + 2 – 5 = 0. Как найти второй корень?
Представим 1 в виде 3/3, чтобы все числа имели одинаковый знаменатель: так проще. И сразу напрашиваются дальнейшие действия. Если х1 = 3/3, то:
3/3 + х2 = –2/3.
Решаем простое уравнение:
х2 = –2/3 – 3/3.
х2 = –5/3.
Ответ: х1 = 1; х2 = –5/3
Дискриминант
приведенного квадратного уравнения можно вычислять как общей формуле, так и по
упрощенной:
D = p2 – 4q,
где p – второй коэффициент квадратного
уравнения, q – свободный член.
|
При D = 0 корни приведенного уравнения можно
вычислять по формуле:
-p ± √D
x = ———— . 2 |
Заметим, что теорему Виета в принципе можно сформулировать и для полного квадратного уравнения: если квадратное уравнение





И еще один случай, когда применение
теоремы Виета позволяет устно найти корни полного квадратного уравнения.
Нетрудно доказать, что число 1 является корнем уравнения
,
тогда и только тогда, когда
.
Второй корень уравнения находится по теореме Виета и равен
.
Еще одно утверждение: чтобы число –1 являлось корнем уравнения
необходимо
и достаточно, чтобы
.
Тогда второй корень уравнения по теореме Виета равен
.
Аналогичные утверждения можно сформулировать и для приведенного квадратного
уравнения.






Пример . Решите уравнение
.

Заметим, что сумма коэффициентов уравнения равна нулю. Значит,
корни уравнения
.

Ответ:
.

Пример . Решите уравнение
.

Для коэффициентов этого уравнения выполняется свойство
(действительно,
1-(-999)+(-1000)=0). Значит, корни уравнения
.


Ответ: .
.

Задание
1. Решите приведенное квадратное уравнение с помощью теоремы Виета.
1.
![]() |
6.
![]() |
11.
![]() |
16.
![]() |
2.
![]() |
7.
![]() |
12.
![]() |
17.
![]() |
3.
![]() |
8.
![]() |
13.
![]() |
18.
![]() |
4.
![]() |
9.
![]() |
14.
![]() |
19.
![]() |
5.
![]() |
10.
![]() |
15.
![]() |
20.
![]() |
Задание
2. Решите
квадратное уравнение с помощью свойства
.

1.
![]() |
6.
![]() |
11.
![]() |
16.
![]() |
2.
![]() |
7.
![]() |
12.
![]() |
17.
![]() |
3.
![]() |
8.
![]() |
13.
![]() |
18.
![]() |
4.
![]() |
9.
![]() |
14.
![]() |
19.
![]() |
5.
![]() |
10.
![]() |
15.
![]() |
20.
![]() |
С помощью теоремы Виета можно решать задачи
следующего содержания:
подбирать устно целые корни приведенного квадратного уравнения;
проверять с помощью обобщенной теоремы Виета полученные корни квадратных уравнений, не подставляя их в исходное уравнение;
используя зависимости между коэффициентами, подбирать устно корни уравнений с большими коэффициентами, дающими громоздкие вычисления с помощью дискриминанта;
различные задачи на зависимость между коэффициентами и корнями уравнений и т. д.
подбирать устно целые корни приведенного квадратного уравнения;
проверять с помощью обобщенной теоремы Виета полученные корни квадратных уравнений, не подставляя их в исходное уравнение;
используя зависимости между коэффициентами, подбирать устно корни уравнений с большими коэффициентами, дающими громоздкие вычисления с помощью дискриминанта;
различные задачи на зависимость между коэффициентами и корнями уравнений и т. д.
Розв’язування квадратних рівнянь ( проблемна ситуація).
Учні об’єднуються у групи. Вони розв’язують рівняння в зошитах, відповіді перевіряємо і записуємо на дошці до таблиці.
|
Рівняння шкільному курсі алгебри займають провідне місце. На їх вивчення
відводиться часу більше, ніж на будь-яку іншу тему. Дійсно, рівняння не тільки
мають важливе теоретичне значення, але і служать суто практичним цілям.
Переважна кількість задач про просторові форми і кількісні співвідношення
реального світу зводиться до розв’язування різних видів рівнянь. Опановуючи способи їх розв’язування, ми знаходимо
відповіді на різні питання з науки і техніки (транспорт, сільське
господарство, промисловість, зв'язок і т.
д.).
Деякі способи розв’язування рівнянь як квадратних, так і рівнянь вищих ступенів
були виведені арабами. Так відомий арабський математик Ал-Хорезмі у своїй книзі
«Ал - Джабар» описав багато способів розв’язування різних рівнянь. Їх особливість була в тому, що Ал-Хорезмі застосовував складні радикали
для знаходження коренів (розв’язків) рівнянь. Необхідність у
розв’язуванні таких
рівнянь була потрібна в питаннях про розподіл спадщини.
x ² + bx + c = 0
1. Якщо b> 0, c> 0, то обидва кореня від’ємні.
2. Якщо b <0, c> 0, то обидва кореня додатні.
3. Якщо b> 0, c <0, то корені рівняння мають різні знаки, причому від’ємний корінь за абсолютною величиною більше додатнього.
4. Якщо b <0, c <0, то корені рівняння мають різні знаки, причому від’ємний корінь за абсолютною величиною менше додатнього.
Общий алгоритм
решения по теореме Виета:
1) Приводим
квадратное уравнение к приведённому виду, если уравнение дано нам в
неприведённом виде. Когда коэффициенты в квадратном уравнении, которое раньше
мы представили как приведённое, получились дробными (не десятичными), то в этом случае следует
решать наше уравнение через дискриминант.
2) Также
бывают случаи когда возврат к начальному уравнению позволяет нам работать с «удобными» числами.
3) В
случае когда коэффициенты уравнения являются целыми, следует решать уравнение
по теореме Виета.
Примечание :
если в течении нескольких
секунд, нам не удаётся найти корни по теореме Виета, то следует решать через
дискриминант, это зачастую бывает быстрее.
Комментариев нет:
Отправить комментарий